Przejdź do głównej zawartości

Czytelnictwo (2)

O reading records już wspominałam, tak? Tam wpisywane są wszystkie czytane przez dziecko książki. Czytanie obowiązkowe jest w szkole (skończysz zadanie - wyjmij książkę i czytaj, jest chwila zanim pójdziemy do domu - wyjmujemy książeczki....), a przede wszystkim w domu (od 15min do godziny dziennie, wg wieku dziecka). Reading record ma wychwycić głównie to, co dziecko czyta w domu i na ile z tego korzysta.

To teraz słowo o guided reading, czyli jak uczymy dzieci czytania ze zrozumieniem pracując z nimi w klasie. Dzieci podzielone są na grupy wg poziomu, codziennie nauczyciel pracuje przez 20 min z jedną z tych (5 zwykle) grup. W trakcie 20 minut sprawdza ich rozumienie tekstu, umiejętność głośnego czytania (fonetyka, intonacja, ekspresja etc.). Pozostałe grupy w tym samym czasie mają inne zajęcia: 
- reciprocal reading (to samo, co z nauczycielem, tylko role w grupie podzielone są m. poszczególne osoby http://www.educationscotland.gov.uk/Images/ReciprocalReadingGuide_tcm4-812956.pdf), 
- reading comprehension worksheets (jest tego masa na rynku, Scholastic przoduje)
- wpis do guided reading book (świetny wątek taki zeszyt, robi się listę kilku zadań do każdej pozycji wg podziału na fiction i non-fiction, dzieciaki ustalają do jakiego gatunku zalicza się to, co aktualnie czytają i wykonują wskazane zadania --> dopisz alternatywne zakończenie; narysuj ilustrację i opisz ją; co zrobiłbyś inaczej, gdybyś był głównym bohaterem etc.)
- praca z laptopem i tu Oxford Owl albo  Bug Club 

czyli raz w tygodniu każda z tych czynności, klasa podzielona na 5 grup, fajnie spędzony czas, dobrze opanowana umiejętność. Przydatna jest inna osoba dorosła w klasie w charakterze ekonoma z bacikiem, coby towarzystwo dyscyplinować, jeśli się za mocno rozszaleją :) bo odrywanie się od grupy, z którą się czyta, jest z deka nie fair.

Ciekawostki nt guided reading znajdziecie tu:
http://www.scholastic.com/teachers/article/guided-reading-primary-classroom
http://www.pinterest.com/shelleyannie/guided-reading-activities/
https://global.oup.com/education/content/primary/key-issues/guided-reading/?region=international
http://www.scholastic.ca/clubs/images/whatisgrl.pdf
http://www.readwritethink.org/professional-development/strategy-guides/using-guided-reading-develop-30816.html
http://www.eworkshop.on.ca/edu/core.cfm?p=modView.cfm&navID=modView&L=1&modID=15&c=2&CFID=6188554&CFTOKEN=281832afe170afa0-F77BBF1B-AC88-F03C-0CDA55EC886CF383&jsessionid=883010a0773d7a388e107e25624f73292056

Komentarze

  1. A czy można prosić o rozwinięcie tematu czytelnictwa i mobilizowania dzieci do czytania? Narzeka się, że w Polsce czytelnictwo leży. Moim zdaniem to, paradoksalnie, wina wydawców, którzy nie dbali o masowe czytelnictwo i odpuścili rynek. Brak też w Polsce odgórnych i oddolnych inicjatyw czytelniczych. Siedziałem w UK rok i widziałem ten niesamowity nacisk na czytelnictwo, księgarnie pełne książek, niesamowity poziom edytorski publikacji dla dzieci (małych i dużych). Jak oni to robią??? :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

EHCP

To jest trochę 'post na zamówienie', ponieważ dostaję regularnie sporo pytań dotyczących uczniów ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi i niepełnosprawnościami (SEND) i tego, jak ten problem rozwiązywany jest w brytyjskich szkołach. Pytania te docierają zarówno od nauczycieli z Polski, jak i od rodziców - ekspatów mieszkających w UK, ale stawiających pierwsze kroki w tutejszym systemie. Im zatem dedykuję ten post i postaram się, żeby miał jakąś sensowną strukturę. 1. Co zgodnie z ustawodawstwem brytyjskim oznacza termin "SEND"? SEND to szczególne potrzeby edukacyjne i niepełnosprawności. W terminie tym zawiera się wszystko, co wpływa lub może wpływać na: - zachowanie ucznia, lub jego zdolność socjalizacji, np. jeśli ma on trudności w nawiązywaniu relacji z innymi dziećmi - umiejętność czytania i pisania, np. jeśli stwierdzono u niego dysleksję - zdolność rozumienia (możliwości poznawcze), np. jeśli u dziecka stwierdzono niepełnosprawność intelektua

EHCP "nie działa" - dlaczego? 5 przyczyn nieskuteczności EHCP

Ten post zainspirowała lektura licznych w ostatnich miesiącach postów w grupach dla rodziców dzieci autystycznych w UK dotyczących edukacji. W wielu z nich przejawia się ten sam motyw: moje dziecko ma EHCP, ale NIC z tego nie wynika. Nic się nie zmieniło. I co wtedy? Dla osób, które trafiły tu po raz pierwszy, więc są naturalną koleją rzeczy świeże w temacie, kilka wyjaśnień : 1. Fajna grupa społecznościowa dla rodziców dzieci autystycznych w UK jest tutaj: https://www.facebook.com/groups/autyzmwuk 2. EHCP to Education, Health and Care Plan, czyli takie angielsko-walijskie combo orzeczenia o kształceniu specjalnym i IPETu (indywidualnego planu edukacyjno-terapeutycznego). Jest to jedyny wiążący prawnie dokument w całym systemie edukacyjnym Anglii i Walii - i zobowiązuje każdego, kto jest w nim wymieniony, do robienia tego, co zostało w nim opisane. 3. O EHCP pisałam wcześniej dość dużo w innych postach na tym blogu, oto ich lista: - Podstawowe informacje o EHCP i jak złożyć wniosek o

Jak bardzo szczegółowe muszą być zapisy w planie EHCP? (z cyklu: EHCP)

O Educational Health and Care Plan ( EHCP) czyli odpowiedniku polskiego orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego i indywidualnego planu edukacyjno-terapeutycznego (IPETu) 2w1 pisałam już wcześniej w poście, który omawia podstawy ubiegania się o taki plan: Post o EHCP z 2019r. . Polscy rodzice dzieci ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi i niepełnosprawnościami (czyli SEND), których dzieci otrzymują EHCP, mają mnóstwo pytań dotyczących tego dokumentu. Nic dziwnego - od tego dokumentu zależy sukces edukacyjny Twojego dziecka, a temat potrafi być koszmarnie skomplikowany! Pytanie z dzisiaj dotyczy poziomu szczegółowości zapisów planu: Jak szczegółowe powinny być jego zapisy? . EHCP ma być dokumentem szczegółowym, co stanowi nie tylko SEND Code, ale też case law (czyli postanowienia trybunału II instancji, publikowane jako precedensy). Niestety często taki nie jest, z różnych powodów... Po pierwsze, osoby piszące plan różnią się w zakresie umiejętności (tak! często robią to komple