czwartek, 29 marca 2018

Egzaminy... i co dalej?

Dzisiaj będzie o egzaminach, trochę z prywatnej okazji, bo własna córka zdaje GCSE w tym roku. Najpierw słówko ogólnie na temat. Egzaminów w brytyjskim systemie szkolnictwa jest trochę, nie licząc wewnętrznych assessments, oficjalnie i obowiązkowo z wielkim szumem organizowane są:

  • SATs na koniec szkoły podstawowej w Year 6
  • GCSE na koniec gimnazjum w Year 11
  • A-levels na koniec liceum w Year 13


Pierwsze dwa są obowiązkowe, ostatni obowiązuje wyłącznie osoby, które planują dalsze kształcenie akademickie. Zakres pierwszego (SATs) to:
  • Reading, 
  • Writing, 
  • SPAG = spelling, punctuation and grammar
  • Mathematics, and 
  • Science

Niektóre moduły są oceniane wewnętrznie, inne zewnętrznie. Z tym 'bagażem' uczeń rozpoczyna w Year 7 naukę w szkole średniej. 

Zakres GCSE jest znacznie szerszy i obowiązuje możliwość wyboru przedmiotów preferowanych (lub raczej: bloków przedmiotów, na zasadzie 'jeśli wybrałeś x, to y idzie z nim w parze'). Dobra podstawa, dająca tzw. English Baccalaureate, obejmuje:

  • English: both English language and English literature
  • Mathematics
  • Science: either of these two options: Combined Science (worth 2 GCSEs) or 3 of the following: Chemistry, Physics, Biology, Computer Science
  • Languages: one GCSE in a modern or ancient language (Modern languages: Arabic, Bengali, Mandarin, French, German, Greek, Gujarati, Modern Hebrew, Italian, Japanese, Panjabi, Persian, Polish, Portuguese, Russian, Spanish, Turkish, Urdu. Ancient languages: Classical Greek, Biblical Hebrew, Latin)
  • Humanities: History or Geography

W różnych szkołach obowiązują jeszcze inne 'opcje i przedmioty powiązane', które mogą obejmować: 
  • Sciences and Mathematics: Astronomy, Geology, Psychology, Statistics
  • Humanities and Social Sciences: Ancient History, Citizenship Studies, Classical Civilisation, Religious Studies, Sociology
  • Business and Enterprise: Business, Economics
  • Design and Technology: Design and Technology, Electronics, Engineering, Food Preparation & Nutrition
  • Arts: Art and Design, Dance, Drama, Film Studies, Media Studies, Music
  • Other: Physical Education
W ubiegłym roku córka moja młodsza zdała SATs z bardzo ładnym wynikiem (> 100 z każdego przedmiotu, co przekłada się na poziom powyżej oczekiwanego dla wieku), a w bieżącym roku szkolnym moja starsza córka zasadza się na GCSE z następujących przedmiotów:
  • English Language
  • English Literature
  • Music
  • Religious Studies
  • Chemistry
  • Biology
  • Physics
  • Mathematics (& Further Mathematics - odpowiednik "poziomu rozszerzonego")
  • Music
  • Geography
  • Polish (to sobie zdała na spokojnie rok wcześniej, na A* oczywiście!)
Czy w takim razie będzie miała tzw. English Baccalaureate? Jak to widzicie? (odpowiedź podajemy w komentarzach, zweryfikuję ją później)

Natomiast przyczyną zasadniczą tego postu jest dla mnie broszura, którą dostałam ze szkoły moich dziewczyn, w mailu podpisanym przez tut. Director of Progression & Community Learning (tak, w UK nazwy stanowisk są doprawdy.... skomplikowane). Broszura zawiera bowiem garść wskazówek dla uczniów i drugą dla rodziców, jak bez uszczerbku na zdrowiu fizycznym i psychicznym przez przez okres egzaminów, a praktyczne rozsądne podejście w niej wyrażone momentalnie mnie zachwyciło ("zapewnijcie swoje dzieci, że kochacie je i wspieracie bez względu na wyniki oraz podkreślajcie, że egzaminy to nie koniec świata"). W imieniu szkoły zgodę na podzielenie się tymi treściami wyraził osobiście w/w autor maila. Bierzcie zatem i korzystajcie.









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz