18.03.2017

Autyzm vol. X :)


Świadomie lub mniej świadomie, chętnie lub mniej chętnie jako jeszcze-wciąż-studentka psychologii, za to matka autystycznej córki, a od paru miesięcy autystka z oficjalnym rozpoznaniem, gdyż albowiem




zostałam nielicencjonowanym "specjalistą od autyzmu w edukacji". Gdzie? W grupach nauczycielskich facebookowych oczywiście, dość prostoliniowe skojarzenie zaczęła budzić moja skromna osoba. Hasło autyzm - wezwać Mrs Kalisz. OK, co wiem, to powiem; co umiem tym się podzielę etc.

Przypomnę, że wątek autyzmu na łamach niniejszego bloga już się pojawił, bezpośrednio lub pośrednio

Zaburzenia ze spektrum autyzmu

Dzieciaki z zaburzeniami integracji sensorycznej

Dobre praktyki


oraz regularnie pojawia się na mojej stronie facebookowej


Ponieważ ostatnio pojawiło się kilka kolejnych pytań na temat ASD w kilku grupach i w ramach odpowiedzi odkurzyłam stare materiały & znalazłam nowe, postanowiłam w tym poście przypomnieć i pozbierać to, co już wiemy i co możemy zrobić, żeby wszyscy byli z prowadzonych przez nas zajęć zadowoleni, każdy odniósł korzyść, nikt nie stracił i wszyscy wyszli mądrzejsi/ bogatsi w nową wiedzę/ umiejętności.


Zacznę od wklejenia fajnej infografiki podciągniętej ze strony www.autismclassroom.com. Strony już chyba nawet nie ma, infografika została ku pamięci jako całkiem sensowna ściągawka :)





Dalej, coś nowego, podręcznik objaśniający autyzm - dwie różne pozycje, dwie różne wersje językowe, co komu pasuje, a nawet obie pozycje, zwłaszcza że są dostępne za darmo


Mam Zespół Aspergera. Podręcznik dla uczniów i nauczycieli.

Opis pozycji na portalu www.dziecisawazne.pl podaje

"W książce w sposób prosty i przejrzysty ukazane zostały trzy aspekty związane z funkcjonowaniem osoby z zespołem Aspergera: doświadczane trudności, wyzwania, ale też mocne strony.

Książka składa się z trzech części:
- Pierwsza część to psychoedukacja na temat zespołu Aspergera, czyli wyjaśnienie czym jest to zaburzenie, z jakimi problemami borykają się ludzie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i jakimi mocnymi stronami mogą się pochwalić.
- Druga część skierowana jest do „neurotypowych” rówieśników oraz nauczycieli i zawiera proste rady jak należy podchodzić do kolegi czy ucznia w szkole, jak można mu pomóc, na co zwracać uwagę, jakie zachowania ignorować.
- Trzecia część obejmuje przykładowe scenariusze zajęć kształtujących umiejętności społeczne i wykorzystujących informatykę, mechanikę czy elektronikę dla ich uatrakcyjnienia."


Sensory issues in autism. How you can help


Podręcznik angielski, też nowy, powstał z kolei nakładem Instutytu Edukacji UCL i koncentruje się na objaśnieniu światu zewnętrznemu zaburzeń sensorycznych w przebiegu autyzmu, czyli pozwala na wejście w skórę autysty i zrozumieć przyczyny zachowań uznawanych powszechnie za atypowe, kontrowersyjne i niekiedy problemowe.


Rozmaite "teacher toolkits" przygotowane przez poszczególne organy prowadzące i współpracujące z nimi organizacje charytatywne


The Secondary Teacher’s Toolkit for Including Young People with Social Communication Difficulties (including Autism Spectrum Disorders & Asperger Syndrome) Wiltshire

Zawiera całą litanię wskazówek na każdą okazję: przed/ w trakcie/ po lekcjach; jak planować, jak sprawdzać, jak oceniać (na poszczególnych przedmiotach!), jak pracować z uczniem, jak kontrolować i regulować jego trudne zachowania minimalizując ryzyko ich nasilania, jak pomóc mu odnaleźć się w grupie rówieśniczej i trylion innych. Są tu m.in. rady dotyczące MFL (modern foreign language), które mogą być istotne z punktu widzenia nauczycieli angielskiego jako obcego.


Autism a resource pack for school staff opracowany przez National Autistic Society

Podobny toolkit z wiadomościami, informacjami, poradami, wskazówkami etc. Celem - jako głosi wydawca - jest "oswojenie" nauczyciela/ pracownika szkoły z tematyką autyzmu, by z większą pewnością pracował z uczniem. Oprócz tego przez stronę NAS można zapisać się do newslettera My World, zawierającego dodatkowe materiały dla nauczycieli i specjalistów do pracy z uczniem na spektrum autyzmu. Zapisy tutaj
Zapisz się do newslettera My World National Autistic Society



AutismSpeaks.org School Community Toolkit

Kolejny toolkit przygotowany przez organizację charytatywną jest o tyle unikalny, że umożliwia przygotowanie fajnego szkolenia na terenie swojej szkoły - uwaga - nie tylko dla nauczycieli! Wpadlibyście na pomysł, że na radę szkoleniową można zaprosić woźne i kucharki? Nie? Sugeruję wdrożenie, raz że fajnie to zrobi poczuciu wspólnoty/ wspólnych celów itp. dwa, że tym paniom też dostarczy wiedzy (niech mają jakieś propsy z pracy w szkole, c'nie?), trzy, że dzięki temu wszyscy będą działać wg tej samej strategii, co poprawi jakość pracy z uczniami (zwłaszcza autystycznymi, dla których ciągłość, stałość i konsekwencja są obłędnie ważnymi sprawami, bo każdy odchył od zasad przyjętych w danej społeczności świeci się w głowie gigantyczną jaskrawą żarówą i brzęczy nieznośnym "TO NIE FAIR!!!!!").



AutismToolbox.co.uk czyli co o autyzmie wiedzą w Szkocji :)

Chyba najdynamiczniej aktualizowany portal z tych, które widziałam, w Szkocji bowiem od jakiegoś czasu coś się pozmieniało w systemie prawnym i ostro się wzięli za strategie autystyczne itp. Prężnie działają (i są sensownie finansowane) proautystyczne organizacje charytatywne, kluczowe eventy (włącznie z ubiegłoroczną konferencją Autism Europe) są organizowane w Szkocji... żyć nie umierać. A o autyzmie w Szkocji wiedzą sporo, w związku z tym rzeczony portal zawiera
- informacje o zaburzeniach ze spektrum autyzmu i kluczowych objawach
- informacje potrzebne na poziomie całej szkoły (dyrekcja/ przewodniczący zespołów przedmiotowych) do planowania pracy z uczniami na spektrum
- informacje potrzebne nauczycielom do pracy z uczniami na spektrum
- cały dział wiedzy dla wychowawców/ pedagogów/ psychologów szkolnych/ socjoterapeutów i innych
- osobne działy dotyczące współpracy z rodziną ucznia autystycznego oraz współpracy z innymi specjalistami (poradnią psychologiczno-pedagogiczną, poradnią zdrowia psychicznego, logopedą itp.)
- linkownię z różnymi materiałami
Ciekawostką jest fakt, iż jest to jedyna z nauczycielskich stron o autyzmie, która odnosi się do zagadnienia dziewcząt na spektrum, tematu równie mało znanego co konsekwentnie pomijanego (niestety!) w piśmiennictwie i ściągach dla nauczycieli.



Children with autism. Strategies for accessing the curriculum. Modern foreign language

Dość oczywiste przez sam tytuł, tak? Cały dokument poświęcony temu, co można zrobić, aby skutecznie przekazać wiedzę z zakresu języka obcego nowożytnego uczniowi z zaburzeniem ze spektrum autyzmu. Na końcu dokumentu dorzucono listę linków, dość interesujących momentami, zwłaszcza w miejscach, gdzie dotyczą TEACCH i ABA, technik, o których chyba w Polsce powszechnie się jednak nie opowiada (a przynajmniej kilka lat temu nie opowiadało), a może się mylę...? (jeśli się opowiada, mam nadzieję, że życzliwy Czytelnik zechce donieść uprzejmie)


A CO Z TRUDNYMI ZACHOWANIAMI????



I znów cała lista linków na ten temat, proszę się częstować, komentować, korzystać i wracać do mnie z feedbackiem na temat skuteczności (tego mi naprawdę BARDZO z Waszej strony brakuje!!!)



8 Principles into practice: emotional and behavioural difficulties

Wytyczne rządowe, czyli takie trochę blablabla, ale daje ogląd, jak to może wyglądać na poziomie całej szkoły, systemowo. Z jednym detalem: Jeśli przeczytacie o Langdon School z Newham, włóżcie to między bajki, tam NIE JEST TAK, jak napisali. Jest źle, chyba, że BESD/ autyzm sprowadzimy do braku normy intelektualnej i paru trudnych zachowań - sprawdzone doświadczalnie na własnym dziecku (IQ 127, autyzm i parę innych diagnoz psychiatrycznych). Plusem i prawdą o tej konkretnie szkole jest to, że zainwestowali w zatrudnienie student mentors - kilku naprawdę ogarniętych osób, ale na tym się zaczyna i kończy personel zorientowany, jak pracować z takimi uczniami.


Six ways to manage behavioural, emotional and social difficulties (BESD),

Artykuł podaje sześć zasad, prostych jak budowa cepa, pomagających ułożyć sobie sensowne relacje z uczniami przejawiającymi trudne zachowania z rozmaitych powodów. W ogóle cały SEN Magazine, na łamach którego opublikowano ten artykuł, warto sobie zapisać w zakładkach i zaglądać tam w poszukiwaniu inspiracji.



Guidance on Identifying and Supporting Learners with Social, Emotional and Behavioural Difficulties

Tym razem Irlandia Północna, globalna strategia dla szkół dotycząca pracy z uczniami z BESD aka SEBD (zależnie od kolejności słówek w akronimie). Ciekawostką w tym dokumencie są algorytmu identyfikacji potrzeb ucznia i dostosowania działań wg wyników tejże identyfikacji, czyli nie tylko rządowe blabla o dobrych chęciach, ale też praktyczne informacje. Czas poświęcony na lekturę nie zmarnowany :)



Practical Approaches to Behaviour Management in the Classroom

Analogiczny podręcznik wyprodukowany w Walii (ciekawe, swoją drogą, mamy jedno UK, systemy edukacji Anglii i Walii niby identyczne, Szkocja sobie, Irlandia Północna sobie, ale jeśli chodzi o nadzór, to każda z 4 części ma własny... ciężko się połapać). Co tu mają ciekawego? Po prostu wkleję spis treści, bo cała ksiązka jest ciekawa :)

Understanding behaviour 4

Effective classroom management 7

Effective classroom management 7

Positive relationships 11

The classroom 13

Whole-school approaches 17

Well-evaluated behaviour management programmes 17

Getting to know your children 21

The teacher and the child 21

Knowing your children 23

Inappropriate behaviour 25

The Foundation Phase 28

Dealing with specific classroom difficulties – practical solutions 32

The Antecedent-Behaviour-Consequence (ABC) chart 32

Preventing disruptive behaviours 34

Responding to challenging behaviours 35

Using reasonable force 36

Behaviour management strategies 40

Re-engaging individual children – some practical ideas 52

Monitoring and evaluating behavioural progress 52

More formal action 57

The use of nurture groups 60

Using sanctions effectively – practical ideas 65

Whole-school sanctions 65

Teaching social skills 67

The link between bullying and children‘s behaviour 72

Assessment and intervention 72

The link between children‘s non-attendance and behaviour 78

Evidence from research





Understanding and Supporting Students with Social, Emotional and Behavioural DifficultiesA Practical Guide for Staff in Schools

Tym razem egzotycznie, z Malty. Zakładałam hipotetycznie, że będzie nudnie i akademicko. Nie jest tak źle, z fajnych rzeczy wymienię:
- tabelkę ze ściągą jak wzmacniać zachowania pozytywne
- wspieranie uczniów w rozwijaniu umiejętności radzenia sobie z trudnościami i samokontroli
- angażowanie innych uczniów
- rozdział o współpracy z rodzicami (tego nigdy za dużo!)


Managing Challenging Behaviour - Statutory Guidance (2013)

Rządowe blabla, z jednym detalem: świetnie wyszczególnia szereg strategii/ technik pedagogicznych wyciszających zachowania niewłaściwe i wzmacniających pożądane. Hasłowo: choice, take-up time, partial agreement, when-then direction, privately understood signals, tactical ignoring, redirect behaviour, consequences and sanctions, deferred consequences. Chyba się kiedyś skuszę i zrobię z tego jakąś infografikę... a może ktoś z Was się zaweźmie i coś takiego wykona?


STRATEGIES FOR SUPPORTING PUPILS WITH SEN

Jak w tytule, cała przeglądówka możliwych szczególnych potrzeb edukacyjnych i ich implikacji dla codziennej rzeczywistości nauczyciela. Wypunktowane listy pomysłów, sposobów dostosowania metod pracy, szybko, krótko, jasno, zwięźle i na temat.


SEBD in EYFS

Czyli co zrobić, gdy ananas jest zaledwie w przedszkolu, a już wszystkim wszystko opada na jego zachowanie (i tacy się bowiem trafiają). Ciekawy element dokumentu: lista pytań typowego nauczyciela, z naczelnym "Isn’t this just a way of making excuses for naughty children?" na czele. Poza tym fajnie i zwięźle podaje przykłady zachowań sugerujących pewność siebie, lęk, próby kontroli/ manipulacji itp. Opisuje podział obowiązków w systemie edukacji wprowadzający pewien porządek w pracy z przedszkolakiem z trudnymi zachowaniami i zapewniający bezpieczeństwo i dobrą współpracę między zainteresowanymi stronami. Jedyny chyba dokument dotyczący przedszkola, na jaki trafiłam w trakcie poszukiwań.


Modele wsparcia dla uczniów z SEBD

Podręcznik opracowany przez rząd Republiki Irlandii, naszpikowany przykładami z życia wziętymi, fotografiami, handoutami do wykorzystania etc. Wobec powyższego warty przeglądnięcia, albowiem jest praktyczny.



Fragment kursu organizowanego przez Instytut Edukacji UCL w Londynie

Sporo informacji na temat SEBD się powtarza, natomiast absolutnie nie do przecenienia są załączniki praktyczne, np. tabela w stylu "jak mówić, żeby dzieci nas słuchały", czyli podręczny tłumacz z wkurzononauczycielskiego na skuteczny język pedagogiczny :) Też do przeróbki na infografikę w jakiejś tam przyszłości.



Model ABC w wygaszaniu zachowań niepożądanych

Prezentacja z Uniwersytetu Stanu Georgia, jak to prezentacja, dużo treści, mało blablania. Poziom praktyczności b. wysoki.



4 arkusze dotyczące zachowań trudnych

Understanding Challenging BehaviourFinding the Causes of Challenging BehaviourPositive Behaviour Support PlanningCommunication and Challenging Behaviour




Kilka kursów dla nauczycieli ze szkół specjalnych "Od zera do bohatera"


Kurs MARJON - sesja 12 jest zatytułowana "Planning for pupils with behavioural, emotional and social difficulties". Niemniej polecam wszystkie, łopatologicznie wyjaśniają pewne zagadnienia, krok po kroku prowadzą człowieka przez materiały, ba - świetnie się nadają na cykl rad szkoleniowych (a jak zabłysnąć wiedzą można!).

ComplexNeeds.org.uk - cała seria modułów zgrupowanych wokół 4 głównych zagadnień:
- Kontekst pedagogiki specjalnej
- Strategie w pedagogice specjalnej
- Metody (procedury) w pedagogice specjalnej
- Współpraca i przywództwo

Z tego kursu pochodzi m.in. opis STAR APPROACH
w radzeniu sobie z zachowaniami trudnymi.




Zebranie tego zajęło mi pół nocy. Zupełnie na serio liczę, że odwdzięczycie się ociupinkę. Jak? To proste! Piszcie do mnie, co myślicie o tych wskazówkach, które z nich wdrożyliście, z jakim efektem, jakie przeszkody przy tym napotykacie, co udaje się realizować w polskich warunkach, co jest słabo wykonalne, a co całkiem niewykonalne. To naprawdę nadaje kierunek mojej pisaninie :) Dziękuję z góry!

















19.02.2017




Po pierwsze, rozkręcam event na FACEBOOKU i myślę, że powinniście o tym wiedzieć. Oto event:

















Zapraszam oczywiście, dołączajcie, dzielcie się pomysłami. 

Po wtóre, w ramach tego eventu dzieliłam się już wordsearchami różnymi powiązanymi tematycznie z okazją, ale jak wiadomo niektórzy wolą zrobić sobie sami taki ładny wordsearch, bo własne, home-made, z zasady smakuje lepiej. Proszę bardzo. Wobec tego lista 10 hassle-free wordsearch generators. Nie lubię pisać długo i nudno, więc po prostu klikajcie, testujcie i dawajcie znać, które z nich uważacie za fajne, które za mniej fajne - i dlaczego. A może w ogóle znacie jakieś zupełnie inne i powinnam tę listę uaktualnić?

1. http://puzzlemaker.discoveryeducation.com/WordSearchSetupForm.asp
2. http://tools.atozteacherstuff.com/word-search-maker/wordsearch.php
3. http://thewordsearch.com/maker/
4. https://worksheets.theteacherscorner.net/make-your-own/word-search/
5. http://www.teachers-direct.co.uk/resources/wordsearches/
6. http://www.abcya.com/make_a_word_search.htm
7. http://www.abcya.com/word_search_jr.htm
8. http://www.puzzle-maker.com/WS/
9. https://www.superteacherworksheets.com/generator-word-search.html
10. http://softschools.com/language_arts/worksheets/word_search_maker/

Ktichen Disco & Co. (CLIL oczywiście!!!)

Książka "Kitchen Disco": https://vimeo.com/134842724
Materiały:
- teacher guidance: http://fileserver.booktrust.org.uk/usr/resources/1451/3.-kitchen-disco-teacher-guidance.pdf
- sałatka owocowa: http://fileserver.booktrust.org.uk/usr/resources/1450/2.-kitchen-disco-rainbow-fruit-salad-cups.pdf
- owocowe marakasy (craft): http://fileserver.booktrust.org.uk/usr/resources/1449/1.-kitchen-disco-fruity-maracas.pdf
- w charakterze ściągi flashcards i wordmats: http://www.twinkl.co.uk/resource/t-l-084-fruit-word-mat, http://www.twinkl.co.uk/resource/t-t-2172-fruit-and-vegetable-display-posters

Zbyt proste? No problem - oto kilka innych pomysłów:

- Instruction Writing (dziś "sponsorowany" bezpłatnie przez twinkl​, bo mają fajne resources, a jeśli ktoś był na zlocie anglistów - kto nie był ten trąba :P - to powinien mieć dostęp na jakiś czas):
a) videclip and ppt presentations: http://www.bbc.co.uk/education/clips/zqc6rdm, http://www.twinkl.co.uk/resource/t-c-7829-writing-instructions-powerpoint
b) planning/ staging: instruction checklist (http://www.twinkl.co.uk/resource/t2-e-309-instructions-checklist), instruction display posters (http://www.twinkl.co.uk/resource/t-l-1083-instructions-writing-display-posters), 
c) fruit salad recipe writing: instruction writing frames (http://www.twinkl.co.uk/resource/t-l-850-editable-instruction-writing-frames), recipe writing frames http://www.twinkl.co.uk/resource/t-t-1176-recipe-template, albo można użyć fruit bordered paper (http://www.twinkl.co.uk/resource/t-t-2361-fruit-and-vegetables-themed-a4-page-borders)
Dla tych którzy stosują ocenianie kształtujące (niezmiennie gorąco polecam), gotowy zestaw success criteria: http://www.primaryworks.co.uk/product_img/worm%202_1393104146.jpg

- Matematyka (CLIL): tworzenie tally charts (na podstawie upodobań kulinarno-owocowych kolegów z klasy): http://www.twinkl.co.uk/resource/t2-m-247-favourite-fruit-tally-and-pictogram-worksheets

- Speaking/ Life-skills: grocery stall: http://www.twinkl.co.uk/resource/t-t-195-fruit-and-veg-shop-role-play-pack, http://www.twinkl.co.uk/resource/t-n-2845-priced-pieces-of-fruit-mixed-up-to-20p

Jeśli temat się przyjmie, można dorzucić jeszcze którąś z linkowanych gier (są lub powinny być dostępne w Polsce via EduPlanet-sklep internetowy​)
1. Shopping List https://www.orchardtoys.com/buy/shopping-list_4.htm?sid=4128769
2. Shopping list dodatek fruit and veg: https://www.orchardtoys.com/buy/shopping-list-extras-fruit-veg_61.htm?sid=4128769
3. Greedy gorilla https://www.orchardtoys.com/buy/greedy-gorilla_35.htm?sid=4128769
4. Lunch box: https://www.orchardtoys.com/buy/lunch-box-game_21.htm?sid=4128769
5. Veg Patch Match https://www.orchardtoys.com/buy/veg-patch-match_8.htm?sid=4128769
6. Pop to the shops (przy założeniu, że poszerzamy zakres słownictwa o całą sklepologię stosowaną poza fruit &veg) https://www.orchardtoys.com/buy/pop-to-the-shops_26.htm?sid=4128769

I jest też piosenka :) tekst autorski mój, utwór na dzieciach sprawdzony już w 2013 latem - był ABSOLUTNYM hitem, na melodię "Hokey Pokey" - instrumental tutaj

Take some oranges, and a plum, plum, plum
Oranges and a plum
And mix them all around
We're making fruit salad and we're having fun
That's what it's all about

Fruit salad, fruit salad
Fruit salad, fruit salad
Fruit salad, fruit salad
Let's make fruit salad now!

Take some strawberries, and a plum, plum, plum
Strawberries and a plum
And mix them all around
We're making fruit salad and we're having fun
That's what it's all about

Fruit salad, fruit salad
Fruit salad, fruit salad
Fruit salad, fruit salad
Let's make fruit salad now!

Take some grapes, grapes, grapes, and a plum, plum, plum
Take some grapes, take a plum
And mix them all around
We're making fruit salad and we're having fun
That's what it's all about

Fruit salad, fruit salad
Fruit salad, fruit salad
Fruit salad, fruit salad
Let's make fruit salad now!

Take some bananas, and a plum, plum, plum
Bananas and a plum
And mix them all around
We're making fruit salad and we're having fun
That's what it's all about

Fruit salad, fruit salad
Fruit salad, fruit salad
Fruit salad, fruit salad
Let's make fruit salad now!

Take a pear, pear, pear, and a plum, plum, plum
Take a pear and a plum
And mix them all around
We're making fruit salad and we're having fun
That's what it's all about

ENJOY!!!!

26.12.2016

Ancient Romans - CLIL resources #1



Definicja CLIL (dla opornych lub tych z demencją) obejmuje C(ontent) and L(anguage) I(ntegrated) L(earning), czyli nauczanie jednocześnie treści (konkretów, dziedzin nauki, przedmiotów specjalistycznych - co kto woli) i języka (który w tym przypadku rozwija się "przy okazji", stanowiąc narzędzie do poznawania rzeczonego 'konkretu'). Gdy pracowałam w Polsce, była to moja ulubiona... no właśnie.... ulubione co? Dziedzina? Technika? Metoda? Chyba po prostu filozofia pracy, ponieważ sama nie lubię robić czegoś "bo tak" i uczyć się nowych rzeczy bez konkretnego, praktycznego powodu. CLIL nadaje świetny kontekst, motywację i powód, dla którego warto zgłębiać język, więc polecam to podejście gorąco wszystkim, którym czasoprzestrzennoprogramowe uwarunkowania na to pozwalają.

W tej serii wpisów wrzucam subiektywną listę fajnych materiałów dotyczących starożytnego Rzymu. Standardowo same wpisy są linkami, więc sprawdzajcie myszką, klikajcie, ściągajcie, kopiujcie i w ogóle... ku chwale nauki!

Część 1 - materiały video.



1. Niemalże jak cykl "Seks w Wielkim Mieście", tutaj mamy 10latka w Rzymie (uważne przeszukanie YouTuba naprowadzi Was na losy tego samego 10latka w innych epokach historycznych)

2. Cała lekcja ze strony TED-Ed dotycząca życia nastolatka w starożytnym Rzymie. W składzie: videoclip, MCQ test i linki w ramach follow-up.

3. Ten sam autor, co w linku #2, tym razem o czterech siostrach, bogatych mieszkankach starożytnego Rzymu i ich życiu. Skład j.w. - videoclip, MCQ test, linki w ramach follow up i dodatkowo guided discussion resource.

4. Horrible Histories - czyli hit-pewniak. Tu link do całej serii krótkich klipów dot. starożytnych Rzymian (Rotten Romans :D)

5. Kolejny hit i pewniak, czyli BBC Bitesize: 48 krótkich filmów o starożytnych Rzymianach. Oczywiście znakomita część z nich traktuje o okupacji Wysp Brytyjskich, ALE są też typowo ogólne, typu jak wyglądało życie żołnierza rzymskiego, wycieczka po rzymskiej willi, nawyki higieniczne Rzymian etc. Standardowo jeśli dobrze poszukacie, znajdziecie również inne pomoce dostosowane do poszczególnych klipów, część z nich podlinkuję poniżej :)

6. Crash Course on The Roman Empire, troszkę w stylu polskiego jedynego fajnego cyklu historycznego "Historia Bez Cenzury", dla starszych (gimnazjalnych/ ponadgimnazjalnych) uczniów. 

7. Koloseum - film z serii Fun Facts. 

8. The Origins of the Roman Empire.

9. Seria Photo Travels by Little Fox (tak w ogóle cały kanał to kopalnia skarbów na zajęcia EFL). Kilka odcinków dotyczy starożytnego Rzymu

- Ancient Rome

- A Roman Bathhouse

- At the Roman Forum

- Through the City

- Getting Closer to the Race

- The Chariot Race

10. Legenda o Romulusie i Remusie (tak, na pewno o tych, a nie innych dwóch... i ci dwaj NIE ukradli księżyca i nic nie rozwalili, a pobudowali!), na YT występuje w kilku wersjach, wersje się różnią animacją, językiem (poziomem trudności i złożoności etc.), więc radzę przejrzeć przed pokazaniem uczniom.

Wersja 1

Wersja 2

Wersja 3 - projekt przygotowany w ramach zajęć z historii

Wersja 4 - narratorem jest 10-letnia dziewczynka

Wersja 5 - projekt LEGO, b. mało tekstu (b. prosty), tylko napisy, bez dialogów.

Wersja 6 - wersja Minecraftowa :)

Wersja 7 - trochę w stylu Hanki Mostowiak w pudłach :P :P :P

Wersja 8

Wersja 9 - w stylu "Andrzej Rysuje" :)

Wersja 10 - wersja Rudyarda Kiplinga, dodatkowo tutaj są materiały, opracowane przez pewną homeschoolującą mamę z USA :)

11. Gratisowo podrzucam Wam całą playlistę YT różnych materiałów nt. starożytnego Rzymu dla dzieciaków :) :) :)

Have fun, następnym razem podsunę Wam kilka innych pomysłów na rzymskie lekcje!




































16.12.2016

10 free printable preposition EFL worksheets for primary school


EACH ITEM ON THIS LIST IS A LINK, SO FEEL FREE TO CLICK :)

1. Messy Bedroom Preposition worksheet
2. Bedroom furniture worksheet (furniture + prepositions + comprehension)
3. Young Learner preposition worksheet (very basic, instructions in Spanish)
4. This one may as well be used with adults, teenagers etc.


5. Hamster preposition worksheet (this one matches my Hamster Preposition Song, so I'm emotionally attached to it :P)
6. Frog and dragonfly worksheet (created by the Canadian first grade teacher)
7. Farm animal worksheet (another very basic one)
8. House and furniture worksheet (another versatile one: it has a glossary in the left margin plus some space to do independent writing, using the gap filling activity as a model - how convenient!)
9. This one is for upper primary or even later (another one with writing incorporated)
10. Bear preposition worksheet for early primary (if you're ambitious...)

14.10.2016

Ten rok mnie cieszy :) Mocno cieszy. Od 2 lat opowiadam mniej lub bardziej publicznie historie o tym, jak wygląda edukacja w UK, jakie rozwiązania się sprawdzają, co jest fajne i proste do przeszczepienia na polski grunt. Czasami wydaje się, że ile bym jęzorem nie naprodukowała, to i tak wyjdzie "jak zwykle", czyli jak za czasów szkolnych moich własnych dzieci (a jak było? "jestem nauczycielem od 25 lat i nie będzie mi pani mówić..."). A jednak nie. Wśród pozytywnych jaskółek wdrożenia Assessment for Learning, które śmigają od ziemi do samego nieba w tym roku, mając postać dopytywania mnie szczegółowego o rozwiązania, książki, detale (ad hoc, z wrzucaniem na maila kopii zeszytów etc.), gdzie widzę, że da się, nauczycielowi jest łatwiej, uczniom jest łatwiej, mają fajną edukację w przyjaznej atmosferze jest jeszcze ten post, który dziś rano znalazłam w grupie Nauczyciele Angielskiego. Autorką jest Małgorzata Klecuń, za której zgodą przytaczam treść wpisu:

Gosia pisze: "Ponieważ życie obrzuciło mnie w tym roku jakąś nieprzeciętną ilością dysfunkcji, z okazji dnia nauczyciela donoszę, że:

1. Plan lekcji napisany w rogu tablicy okazał się takim hitem ze szok! Kochają go wszyscy. Uczeń wchodzi mi spóźniony na lekcję i widzi, co było. Widzi, kiedy będzie element rozrywkowy (na kiedy jest przewidziany). Wprowadziłam to na próbę moim trudnym grupom, teraz już mają to wszyscy i się domagają!"


Komentarz: Czym jest taki "plan lekcji"? Nie chodzi o spisanie po kolei: polski, matematyka, technika, muzyka, wf :) a o zapisanie/ narysowanie w przypadku młodszych/ nieczytających etc. uczniów poszczególnych kluczowych elementów lekcji, to zapewnia strukturę, daje poczucie bezpieczeństwa, przewidywalność etc. (o czym Gosia wspomnie jeszcze później). Zasadność używania takich pomocy wizualnych omawiają między innymi materiały National Autistic Society, A graficznie wyglądać może np. tak (tu akurat cały dzień opisano, spędzany z jednym i tym samym nauczycielem, niemniej w naszym przypadku chodzi o rozrysowanie etapów lekcji, ustrukturyzowanie jej przebiegu):




(więcej wzorów do wydrukowania tutaj)

Wracamy do wpisu Gosi: "2. Na class dojo zbieram punkciki kolektywnie i mowię, po ilu punktach będzie rozrywka. W zależności od ilości uczniów liczbę punktów ustawiam na 2-3 na głowę średnio i walę z komórki za wszystko, co pozytywne. Po 10-15 minutach już mamy uzbierane. Rekord był w 5, ale faktycznie pracowali jak szatany ;)"

Komentarz: Co to "class dojo"? Jeśli nie wiecie, musicie koniecznie się dowiedzieć. Np. tutaj.

Gosia pisze dalej: "3. Secret student, czyli nie wiesz kto ma dziś być grzeczny. Towarzystwo się pilnuje, chyba bardziej dla emocji, kogo pani dziś wybrała. Bo jak się źle zachowuje, to nie mowię, kto to był. Za 10 punktów secret student jest pochwała do dziennika ;)"

W tym momencie czapki z głów. Czy wiecie dlaczego Gosia nie mówi, kto był 'secret student', jeśli ta osoba zachowywała się niewłaściwie?


(chwila na przemyślenia....)


Zapewne również po to, żeby nie gnoić i nie rujnować samooceny - a jakże, ale przede wszystkim dlatego, że za zł/ nieprawidłowe/ niewłaściwe zachowanie nie dostaje się gratyfikacji w postaci uwagi nauczyciela i całej klasy (oraz zaszczytnego tytułu secret studenta). Unikamy w ten sposób wzmocnienia negatywnego! Proste, behawioralne, a tak niedoceniane... jak widać, działa jak złoto. W polskiej szkole - Małgorzata Klecuń pracuje bowiem w mieście stołecznym Warszawa.

Podsumowując te działania, Gosia pisze "to wszystko od podstawówki do gimnazjum mi hula. Uczniowie się mocno angażują, ja jestem przewidywalna [o tym było powyżej, że generuje poczucie bezpieczeństwa - przyp.red.] i nareszcie mogę zarzucić uczniów punkcikami. Ostatnio jeden delikwent przekręcił godzinę i przyszedł pod koniec lekcji. Dzwoni do mamy (bo to jej się pokręciło) i mówi 'mamo, no wiesz, przyszedłem, ale juz dostało tylko book, homework i goodbye' (bo reszta była odhaczona) :)

"4. Last but not least patyczki. Lepiej działają te realne. Kto zaczyna grę? Kto gdzie siedzi? Secret student? Kto z kim pracuje? Kto jest tickmaster/ papermaster/ crayon master/ czy tam inny super duper helper? Patyczki wiedzą. Class dojo random wcale nie jest random. Patyczki są."

Komentarz: Rzeczone patyczki mogą wyglądać tak

 albo tak
 albo jeszcze tak


Ogranicza nas tylko czas/ kreatywność etc.

Gosia kończy słowami "Celowo nie napisałam o moich uczniach z dysfunkcjami, bo szukam sposobów działających na wszystkich. Te na moich działają."

A ja się bardzo cieszę, że działają. Pokazuje to bowiem, że:

(1) Te wydumane metody zza 7 mórz mają sens i są wykonalne w polskiej klasie

(2) Każde dziecko odniesie korzyść z zasad opracowanych pierwotnie dla dzieciaków dysfunkcyjnych (spróbujcie przetestować cały wachlarz strategii behaviour management przeznaczony dla uczniów z ADHD czy ASD - działa jak złoto, na neurotypowych dzieciakach nawet skuteczniej!!! - i koniecznie dajcie znać jak przebiegł eksperyment i jakie przyniósł efekty!!!)

(3) Mrs Kalisz nie kłapie gębą bez sensu, ktoś tego słucha i coś zmienia :)

10.10.2016

Mutyzm wybiórczy - subiektywny przegląd materiałów dla nauczycieli i nie tylko.

Disclaimer: Post zainspirowany, a wręcz wymuszony przez Czytelniczkę, która napisała do mnie na facebooku prosząc o materiały dot. mutyzmu.

Żebyśmy mieli wspólny pogląd na sprawę, zacznę od definicji - czym jest mutyzm wybiórczy? Najprościej, jest to zaburzenie, w którym danej osobie samoczynnie wciska się wewnętrzny przycisk "mute" (wyciszający) w konkretnych okolicznościach, gdzie oczekuje się od niej komunikacji werbalnej. Może to dotyczyć konkretnej, pojedynczej dziedziny życia, może kilku. Może dotyczyć pewnego grona osób - mniej lub bardziej licznego, może dotyczyć ogółu. Ma trwać > 1 m-c i zaburzać funkcjonowanie danej osoby. Przymiotnik "wybiórczy" stanowi o tym, że są ludzie, którzy daną osobę znają z jej normalnych umiejętności werbalnych, więc nie podciąga się pod to rozpoznanie przypadków opóźnienia rozwoju mowy etc.

Zgodnie z Międzynarodową Klasyfikacją Chorób ICD-10 mutyzm wybiórczy (kod F94.1) rozpoznaje się, w przypadku zaistnienia poniższych przesłanek:
1) Kompetencje językowe receptywne i produktywne dziecka mieszczą się w granicach dwóch odchyleń standardowych.
2) Niemożność mówienia dotyczy specyficznych sytuacji, w których od dziecka mówienie jest oczekiwane, pomimo zdolności mówienia w innych sytuacjach.
3) Zaburzenie utrzymuje się > 4 tygodnie.
4) Zaburzenie nie wiąże się z brakiem znajomości języka mówionego wymaganego w sytuacjach społecznych, których dotyczy niemożność mówienia.

Z kolei dedykowana zaburzeniom psychicznym, dość nowa klasyfikacja DSM-V poza powtórzeniem tego, co powyżej dodaje, że mutyzm wybiórczy zalicza się do zaburzeń lękowych, czyli wszystko staje się jasne... również to, dlaczego tak często niemożność mówienia występuje w środowisku szkolnym. Kluczem jest poczucie bezpieczeństwa.

Co zatem możemy znaleźć w sieci jeśli chodzi o wskazówki dotyczące pracy z uczniem z mutyzmem? Na szczęście sporo. Oto moja lista (uwaga: każda pozycja na liście, to link - kliknięcie przeniesie Was do odpowiedniego materiału):

1. Toolkit dla osób pracujących z dzieciakami z mutyzmem z Aberdeenshire. Wszystko - od teorii (definicji, kryteriów etc.) po praktykę (sliding-in, talking map, etapy rozwoju 'pewności' mówienia, modele interwencji, kwestionariusze, nawet ulotki do wydrukowania dla rodziców/ opiekunów)
2. Powyżej zahaczyłam o wątek techniki Sliding-In, ten dokument objaśnia ją szczegółowo.
3. Ulotka nt mutyzmu z jakiejś poradni logopedycznej, wartościowa jest jej końcówka - lista lektur.
4. Skoro o liście lektur mowa - organizacja zrzeszająca rodziców/ opiekunów/ nauczycieli dzieci z mutyzmem opracowała własną listę, znowu: od ulotek po poważne pozycje książkowe.
5. Mutyzm Wybiórczy - przewodnik dla nauczyciela
6. Mutyzm wybiórczy - strategie pracy z uczniem.
7. Wzór listu rodzica do personelu, dot. pracy z dzieckiem z mutyzmem.
8. Mutyzm, dokument typu "jak rozmawiać z nauczycielem, żeby do niego dotarło". Gdy widzę takie dokumenty - że nadal są produkowane, bo nade wszystko są szalenie potrzebne, wstydzę się, że aż psychotechnik na niektórych nauczycielach trzeba używać, żeby zaczęli słuchać i coś sensownego robić.
9. Case study - jak uczyć fonetyki dziecko z mutyzmem wybiórczym.
10. Mutyzm wybiórczy - zalecenia dla nauczycieli
11. Mutyzm w perspektywie osobistej początkującego psychologa
12. Mutyzm wybiórczy - jak planować pracę, interwencje etc.

Póki co tyle, mam nadzieję, że dzięki tej liście jakiemuś dziecku będzie lżej w szkole, a horyzonty choćby jednego nauczyciela skutecznie się poszerzą :)