Przejdź do głównej zawartości

Moje dziecko ma w szkole zredukowane godziny nauki. Co robić? (cykl: porady dla rodziców)

 

🤔 Problem do rozwiązania na dziś:
.
Dziecko uczęszcza do szkoły w trybie tzw. zredukowanych godzin. Rodzic niekoniecznie jest z tego powodu zadowolony, ale nie wie, co ma z tym zrobić. Próby rozmów z nauczycielami kończą się co najmniej niejednoznacznymi wnioskami, a działania szkoły zdają się zaprzeczać potencjalnym deklaracjom z tych rozmów. Co robić?

.
💪 Rozwiązanie:
.
Przede wszystkim: Nie dziwię się, że rodzic ma wątpliwości! Wszak prawo do edukacji jest naczelnym prawem każdego dziecka, a zmniejszanie godzin edukacji to zmniejszanie szansy dziecka na osiągnięcie maksymalne w stosunku do posiadanego potencjału rozwojowego. Tego nie lubimy jako rodzice, ale system też tego nie lubi (w teorii przynajmniej, praktyka - jak uczy życie - lubi się czasem rządzić odmiennymi prawami).
.
Co musisz zrobić jako rodzic?
.
W pierwszym rzędzie wystosować do szkoły pismo, w którym
(1) prosisz o wyjaśnienie, dlaczego Twoje dziecko ma zredukowane godziny nauki,
(2) prosisz o szczegółowe opisanie (fakty - daty, godziny, opisy zdarzeń, działania szkoły bezpośrednio po zdarzeniu) trudności dziecka, w związku z którymi takie działania podjęto,
(3) prosisz o szczegółowe opisanie, jakie działania przedsięwzięto od momentu ustalenia trudności w celu umożliwienia dziecku powrotu do edukacji w pełnym wymiarze godzin (znów: kiedy podjęto takie działania, kto je zaplanował, a kto i jak wdraża, kto to monitoruje i w jaki sposób),
(4) pytasz wprost, czy istnieje plan zwiększania liczby godzin aż do pełnowymiarowego uczestnictwa dziecka w procesie edukacji.
.
Jednocześnie sam(a):
(1) prowadź dzienniczek, kiedy dziecko w szkole było (ile godzin), a kiedy nie było (i dlaczego), w tym daty/ godziny wszystkich telefonów ze szkoły;
(2) ❌ nic nie załatwiaj "na gębe". Po każdym telefonie/ rozmowie f2f należy do szkoły wysłać maila podsumowującego, z kim, kiedy i o której rozmawiałeś/-aś, co z rozmowy zrozumiałeś/-aś i co ustalono - z prośbą o potwierdzenie, że tak się sprawy mają.
(3) wystąp od ręki do szkoły z SAR request. Wzór pisma -wniosku SAR znajdziesz tutaj: Wzór pisma - wniosku SAR
.
A więcej info o prawach rodzica dotyczących "reduced hours" tutaj: Prawa rodzica dotyczące 'reduced hours' (po angielsku)
.
#schools #sendhelp #reducedhours #parents #sendsupport #Send #specialneeds #specialneedsparenting #polish

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

EHCP

To jest trochę 'post na zamówienie', ponieważ dostaję regularnie sporo pytań dotyczących uczniów ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi i niepełnosprawnościami (SEND) i tego, jak ten problem rozwiązywany jest w brytyjskich szkołach. Pytania te docierają zarówno od nauczycieli z Polski, jak i od rodziców - ekspatów mieszkających w UK, ale stawiających pierwsze kroki w tutejszym systemie. Im zatem dedykuję ten post i postaram się, żeby miał jakąś sensowną strukturę. 1. Co zgodnie z ustawodawstwem brytyjskim oznacza termin "SEND"? SEND to szczególne potrzeby edukacyjne i niepełnosprawności. W terminie tym zawiera się wszystko, co wpływa lub może wpływać na: - zachowanie ucznia, lub jego zdolność socjalizacji, np. jeśli ma on trudności w nawiązywaniu relacji z innymi dziećmi - umiejętność czytania i pisania, np. jeśli stwierdzono u niego dysleksję - zdolność rozumienia (możliwości poznawcze), np. jeśli u dziecka stwierdzono niepełnosprawność intelektua

EHCP "nie działa" - dlaczego? 5 przyczyn nieskuteczności EHCP

Ten post zainspirowała lektura licznych w ostatnich miesiącach postów w grupach dla rodziców dzieci autystycznych w UK dotyczących edukacji. W wielu z nich przejawia się ten sam motyw: moje dziecko ma EHCP, ale NIC z tego nie wynika. Nic się nie zmieniło. I co wtedy? Dla osób, które trafiły tu po raz pierwszy, więc są naturalną koleją rzeczy świeże w temacie, kilka wyjaśnień : 1. Fajna grupa społecznościowa dla rodziców dzieci autystycznych w UK jest tutaj: https://www.facebook.com/groups/autyzmwuk 2. EHCP to Education, Health and Care Plan, czyli takie angielsko-walijskie combo orzeczenia o kształceniu specjalnym i IPETu (indywidualnego planu edukacyjno-terapeutycznego). Jest to jedyny wiążący prawnie dokument w całym systemie edukacyjnym Anglii i Walii - i zobowiązuje każdego, kto jest w nim wymieniony, do robienia tego, co zostało w nim opisane. 3. O EHCP pisałam wcześniej dość dużo w innych postach na tym blogu, oto ich lista: - Podstawowe informacje o EHCP i jak złożyć wniosek o

EHCP - najpowszechniejsze pytania dotyczące początków.

UWAGA #1: Jeśli otworzywszy ten post nie masz pojęcia, co to w ogóle jest EHCP , przewiń tę stronę do dołu. U dołu, pod postem, znajdziesz definicję EHCP oraz listę moich wcześniejszych postów na ten temat (to może być niezłe rozwiązanie na początek, żeby się w ogóle zorientować, o czym mowa. Później wróć do listy pytań poniżej.  UWAGA #2: W poniższym poście odnoszę się wyłącznie do systemu edukacyjnego Anglii i Walii (zgodnie z moimi uprawnieniami zawodowymi oraz zakresem terytorialnym obowiązywania dokumentu SEND Code of Practice). Jeśli mieszkasz w Szkocji lub Irlandii Północnej i poszukujesz informacji o tamtejszych systemach edukacji, tu nie znajdziesz takich informacji (bo ja się na tym zwyczajnie nie znam, sorry). Jak już widzisz z grafiki, w tym poście uzyskasz odpowiedzi na 5 najczęściej zadawanych pytań dotyczących początków/ pierwszych kroków z EHCP. Gotowa/ gotów? To lecimy po kolei... 1. Skąd wziąć EHCP? Proces starań o EHCP uruchomić mogą: - szkoła (tu warto rozmawiać