Przejdź do głównej zawartości

Powracająca emigracja...

No właśnie.
Z początkiem września, na grupach nauczycielskich zrobił się wysyp postów typu








Nie dziwię się w ogóle, że jest to problem logistyczno-logiczny. Jest - i to dla obu stron. Już wyjaśniam, dlaczego:

(1) Dziecko ma wiedzę pozajęzykową, ale ma ją tylko w języku uznanym tutaj za obcy.
(2) Dziecko jest przyzwyczajone do innego systemu edukacyjnego.
(3) Polski system edukacyjny jako taki nie dysponuje kompleksowymi rozwiązaniami w takich sytuacjach.
(4) W Polsce bazuje się na podręcznikach, w UK na nauczycielu i zeszycie.
... i tak dalej, i tak dalej...

Post ten piszę z myślą o takich pytających, jak cytowani powyżej. Chcę Wam pokazać, co możecie zrobić w dość prosty sposób, by ułatwić swoim uczniom (i sobie) życie przez kolejny rok (lub kilka).

Przede wszystkim: fakt, że uczeń ukończył naukę w klasie 4 w UK, nie oznacza, że ma wiedzę na poziomie początku klasy 5 w Polsce. Należy wziąć pod uwagę dwuletnią różnicę w tym zakresie. Czyli: polskie dziecko z 1 klasy, po wyjeździe do UK trafi do klasy 3. Niemniej nadal jest to 7-latek i praca z Year 3 bierze to uwarunkowanie pod uwagę. Czyli: nie przekładamy materiału z Year na Klasę 1:1. Jeśli skończył Year 4, to znaczy, że jakby skończył 2 klasę podstawówki. To w temacie wiedzy ogólnej.

A co z angielskim?
Na pewno szkoda by było zmarnować potencjał dziecka, które z dużym prawdopodobieństwem całkiem sprawnie mówi i pisze w danym języku (i równie bardzo prawdopodobnie ma b. nikłą świadomość struktur gramatycznych poza poziomem części mowy, sentence openers, connective clauses i tyle).

Plusem ogromnym w całej sytuacji jest fakt, że możemy podejrzeć, czego to dziecko się uczyło w poprzedniej szkole. Gdzie? O tutaj:

PODSTAWA PROGRAMOWA Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO W UK

Należy wybrać właściwy etap edukacyjny. Niewtajemniczonym wyjaśniam, co oznaczają poszczególne skróty:

EYFS - przedszkole i zerówka (reception)
KS1 - klasy 1-2
KS2 - klasy 3-6 (lower KS2 to klasy 3-4 a higher KS2 to klasy 5-6)
KS3 - klasy 7-9
KS4 - klasy 10-11

Dalej, podstawa programowa dla każdego etapu edukacyjnego dzieli się na kilka podstawowych części, dla przykładu są to:
- reading comprehension
- writing
- SPAG (spelling, punctuation, and grammar)

Jeśli przeczytasz podstawę dla klasy, którą dziecko ukończyło w UK, wiesz na czym stoisz i co ono już prawdopodobnie potrafi (możesz to sprawdzić - a wręcz powinieneś!). Wówczas można iść dalej, zgodnie z podstawą, i rozwijać poszczególne umiejętności.

Ale zaraz, zaraz - powiesz - ja nie mam podręcznika. No, nie masz. Ja, w UK, też nie mam :) Nikt nie ma. Tego się nie robi z podręcznika, tu nie "przerabiamy książek", tu uczymy. Pokażę Ci jak.

Część materiałów znajdziesz na stronie TES, tutaj:

STRONA TES.COM

Część z nich jest płatna, część nie... możesz przeszperać zasoby, są na pewno zintegrowane z podstawą programową z UK.

Inna opcja to abonament w Twinkl. Polecam gorąco, bo to świetna kolekcja materiałów na każdą okazję, aż żałuję, że Twinkl nie płaci mi za rekomendacje (chlip, chlip...). Twinkl jest tutaj:

TWINKL czyli materiały do National Curriculum

Na obu stronach wybierasz przedmiot (English), odpowiedni etap edukacyjny (pamiętaj, że od polskiej klasy musisz odjąć 2 lata, wtedy wyjdzie Ci w której klasie w UK byłby Twój uczeń!!!), dziedzinę (writing, reading, spag....) i... voila! Świat zasobów do NC stoi przed Tobą otworem. Całe unity, zaplanowane od A do Z, z instrukcją, co z tym robić.

Przydałoby się również coś czytać. Owszem, to może być problem... część książek dostępna jest w postaci ebooków (poproś szkołę o inwestycję), część może znajdziesz w sklepach z odzieżą używaną (dobre źródło!!!), sprawdź też księgarnie językowe i kilka stron w sieci:

OXFORD OWL

INTERNATIONAL CHILDREN'S DIGITAL LIBRARY

EPIC

STORY PLACE

MAGIC BLOX

MIGHTY BOOK

OK, to już wiesz, czego i jak uczyć. Pojawia się jednak pytanie, jak rozwiązać to logistycznie.
Nie znam uwarunkowań w Twojej szkole, ale jeśli mogę się powymądrzać jako psycholog i anglista z doświadczeniem w edukacji w 2 krajach, proponuję następujący układ:

- to dziecko potrzebuje dodatkowych zajęć z języka polskiego: postarajcie się całym zespołem, by odbywały się one w momencie, gdy klasa ma angielski. Dzięki temu Ty masz czas dla klasy, dziecko się uczy tego, co mu potrzeba.

- zajęcia z j. angielskiego muszą odbywać się indywidualnie w jakimś wymiarze godzin (wg możliwości szkoły): to wtedy robicie większość rzeczy, która wymaga Twojego wkładu i czynnego udziału, instrukcji, pytań etc. Ćwiczenia utrwalające, pisanie samodzielne etc. pozostaw albo na lekcje z klasą (klasa swoje, ten uczeń - swoje), albo na zadania domowe.

Aha, jeśli chcesz oszczędzić uczniowi szoku kulturowego w temacie oceniania, polecam wgryzienie się w wątek Assessment for Learning. Pisałam już o nim:

AFL CZĘŚĆ 1

AFL CZĘŚĆ 2

AFL CZĘŚĆ 3

Mówiłam też o nim kilkakrotnie:

IS ASSESSMENT FOR LEARNING OK? (with Jola Gradowska)

A SPOTLIGHT ON THE EDUCATIONAL SYSTEM IN ENGLAND

Oprócz tego fajne informacje nt AFL znajdziesz

TUTAJ

i w książkach Sue Cowley, które niezmiennie polecam.

Narazie tyle, jeśli macie jakieś pytania - pytajcie tutaj, pod postem, pytajcie na fanpage'u Mrs Kalisz
Do napisania!!!

Komentarze

  1. Do polskiej szkoly nalezy chyba dodac 2 (nie odjac) , to wyjdzie, w ktorej klasie UK jest uczen.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

EHCP

To jest trochę 'post na zamówienie', ponieważ dostaję regularnie sporo pytań dotyczących uczniów ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi i niepełnosprawnościami (SEND) i tego, jak ten problem rozwiązywany jest w brytyjskich szkołach. Pytania te docierają zarówno od nauczycieli z Polski, jak i od rodziców - ekspatów mieszkających w UK, ale stawiających pierwsze kroki w tutejszym systemie. Im zatem dedykuję ten post i postaram się, żeby miał jakąś sensowną strukturę. 1. Co zgodnie z ustawodawstwem brytyjskim oznacza termin "SEND"? SEND to szczególne potrzeby edukacyjne i niepełnosprawności. W terminie tym zawiera się wszystko, co wpływa lub może wpływać na: - zachowanie ucznia, lub jego zdolność socjalizacji, np. jeśli ma on trudności w nawiązywaniu relacji z innymi dziećmi - umiejętność czytania i pisania, np. jeśli stwierdzono u niego dysleksję - zdolność rozumienia (możliwości poznawcze), np. jeśli u dziecka stwierdzono niepełnosprawność intelektua

EHCP "nie działa" - dlaczego? 5 przyczyn nieskuteczności EHCP

Ten post zainspirowała lektura licznych w ostatnich miesiącach postów w grupach dla rodziców dzieci autystycznych w UK dotyczących edukacji. W wielu z nich przejawia się ten sam motyw: moje dziecko ma EHCP, ale NIC z tego nie wynika. Nic się nie zmieniło. I co wtedy? Dla osób, które trafiły tu po raz pierwszy, więc są naturalną koleją rzeczy świeże w temacie, kilka wyjaśnień : 1. Fajna grupa społecznościowa dla rodziców dzieci autystycznych w UK jest tutaj: https://www.facebook.com/groups/autyzmwuk 2. EHCP to Education, Health and Care Plan, czyli takie angielsko-walijskie combo orzeczenia o kształceniu specjalnym i IPETu (indywidualnego planu edukacyjno-terapeutycznego). Jest to jedyny wiążący prawnie dokument w całym systemie edukacyjnym Anglii i Walii - i zobowiązuje każdego, kto jest w nim wymieniony, do robienia tego, co zostało w nim opisane. 3. O EHCP pisałam wcześniej dość dużo w innych postach na tym blogu, oto ich lista: - Podstawowe informacje o EHCP i jak złożyć wniosek o

Jak bardzo szczegółowe muszą być zapisy w planie EHCP? (z cyklu: EHCP)

O Educational Health and Care Plan ( EHCP) czyli odpowiedniku polskiego orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego i indywidualnego planu edukacyjno-terapeutycznego (IPETu) 2w1 pisałam już wcześniej w poście, który omawia podstawy ubiegania się o taki plan: Post o EHCP z 2019r. . Polscy rodzice dzieci ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi i niepełnosprawnościami (czyli SEND), których dzieci otrzymują EHCP, mają mnóstwo pytań dotyczących tego dokumentu. Nic dziwnego - od tego dokumentu zależy sukces edukacyjny Twojego dziecka, a temat potrafi być koszmarnie skomplikowany! Pytanie z dzisiaj dotyczy poziomu szczegółowości zapisów planu: Jak szczegółowe powinny być jego zapisy? . EHCP ma być dokumentem szczegółowym, co stanowi nie tylko SEND Code, ale też case law (czyli postanowienia trybunału II instancji, publikowane jako precedensy). Niestety często taki nie jest, z różnych powodów... Po pierwsze, osoby piszące plan różnią się w zakresie umiejętności (tak! często robią to komple